Criza forţei de muncă din România i-a determinat pe angajatori să apeleze tot mai des la muncitorii şi angajaţii din străinătate, din ţări din afară U.E. Deşi implică nişte costuri destul de mari, procesul de angajare cetăţeni străini în România este singura soluţie pentru a rezista pe piaţă şi a putea să îţi dezvolţi afacerea.
Ce ai de făcut pentru a ajunge să lucrezi alături de muncitori străini şi ce provocări te aşteaptă? Răspunsurile la aceste întrebări le vei descoperi în continuare.
Avantajele angajării cetăţenilor străini în România sunt evidente. Pe deoparte, găseşti angajaţi pentru locuri de muncă rămase vacante mult mai rapid, nu mai aştepţi cetăţeni români care să aplice pentru job sau să renunţe la el rapid, nemulţumiţi de salarii şi de condiţiile de lucru.
Angajaţii străini sunt muncitori, dedicaţi locurilor de muncă, sunt dispuşi să lucreze şi în plus ca să aibă salarii mai mari şi să îşi ajute familiile rămase acasă, în ţările de origine. Forţa de muncă la care ai acces dacă iei în considerare şi străinătatea este mult mai multă şi mai bine calificată decât ce găseşti în ţară.
Pe de altă parte, discutăm şi despre calitatea angajaţilor străini şi despre modul în care aceştia înţeleg să îşi facă treaba. Abilităţile lor sunt excelente, cunosc limbi străine, învață română şi se integrează uşor în societate, sunt buni profesioniști şi dispuşi să se perfecţioneze, să înveţe în continuare.
Etapele procesului de angajare a cetăţenilor străini în România
Paşii de parcurs pentru angajare cetăţeni străini în România sunt destul de simpli pentru angajatori. Dacă imigrantul care vrea să muncească în România este din afară U.E. se va obţine avizul de muncă mai întâi, după care urmează viza de şedere şi permisul de şedere.
Avizul de muncă, şedere este obţinut de către angajator pentru angajatul străin prin depunerea unui dosar cu mai multe documente care se găsesc pe site-ul Inspectoratului de Imigrări. Este nevoie şi de documente de la angajat.
Înainte de depunerea dosarului angajatorul demonstrează că a făcut tot ce a putut ca să angajeze un cetăţean român, un cetăţean U.E. sau al Spaţiului Economic European, al Confederaţiei Elveţiene, un cetăţean străin titular al dreptului de şedere pe termen lung în România.
Documentele necesare pentru obţinerea avizului de muncă sunt: cerere tip, certificat constatator emis de oficiul registrului comerţului, certificat atestare fiscală, adeverinţa de la agenţie de ocupare a forţei de muncă cu privire la forţa de muncă disponibilă pentru jobul pe care va veni imigrantul, luată cu cel mult 60 de zile înainte de depunere acte, fişa postului, organigrama, dovezile demersurilor de angajare alţi cetăţeni, anunţuri postate, oferte de loc de muncă redactate, proces verbal din care să reiasă că străinul ales pentru job bifează toate criteriile pentru el, are experienţa necesară.
Se adaugă un cazier judiciar angajator, certificat de înmatriculare copie şi original, înregistrat la registrul comerţului, cazier judiciar străin care va fi angajat, declaraţie pe proprie răspundere de la angajat că ştie engleza, limbi de circulaţie internaţională, că stăpâneşte şi româna şi că este apt medical pentru muncă, CV şi fotografii, două, standard, pentru buletin, de la angajat, copie document de trecere a frontierei. Taxa de aviz plătită este de 100 euro.
La 30 de zile de la data înregistrării dosarului se eliberează documentul solicitat. Cu avizul de muncă imigrantul merge şi obţine viza de la consulatul din ţară de origine.
Permisul şi viza de şedere, documente necesare şi provocările pentru angajatori, angajaţi
Viza de şedere, de lungă şedere, este obţinută de către imigrant, va trece ceva timp până la obţinere, depinde de ţară, în medie 3-6 luni. Când cetăţeanul străin are şi viza imigrant vine în România şi semnează contractul de muncă.
Documentele necesare pentru viza de lungă şedere sunt: copie aviz angajare, dovada mijloacelor de întreţinere pe toată perioada de şedere în ţară, salariu, venituri, cazier judiciar din ţară de origine a angajatului străin, asigurare medicală cât durează viza. Taxa plătită este de 120 de euro, se plăteşte în ţara de origine.
Permisul de şedere, unic, este obţinut la trei luni în medie de la acordarea vizei, de imigrant, cu ajutorul angajatorului sau. Se depune alt dosar cu acte cu 30 de zile înainte de expirarea dreptului de şedere aşa cum reiese el din viza imigrantului. Valabilitatea acestui act este egală cu durata contractului de muncă, nu poate depăşi un an la început.
Documentele se depun în acest caz cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea dreptului de şedere acordat de viză. Care sunt documentele necesare aici? Cerere tip, document de trecere frontieră, original şi copie, dovada deţinerii legale a spaţiului de locuit, original şi copie, contract de muncă, cu semnătură angajatorului, salariul obţinut, adeverinţa medicală.
Se va plăti taxa consulara 120 euro, taxa 259 ron contravaloare permis de şedere. Dacă documentele expiră până când se obţine permisul sunt refăcute cele cu probleme, trebuie să fie noi, valabile, valide.
Provocările procesului de angajare cetățeni străini în România sunt multe: proceduri îngreunate, birocraţia, multe reglementări şi formalităţi de respectat, condiţii stricte pentru străinii ce vor să schimbe locul de muncă, costuri mari pentru angajatori, dificultăţi de integrare socială, dificultăţi în recunoaşterea experienţei, calificărilor, diplomelor angajaţilor, nerespectarea angajării, plecarea mai departe în ţări vestice. Dar le vei depăşi dacă ai nevoie neapărat de forţă de muncă ca să poţi continua să rezişti pe piaţă.